چرا صنایع سیمان سازی به رسوب زدایی نیاز دارند؟

در هر صنعت فرآیندی، تمیز کردن و حذف رسوب های ناشی از فرآیند، که به دلایل متعدد تولید می شود، یک مسئله صنعتی عمده است. کارخانه سیمان نیز از این قاعده مستثنی نیست. در واقع، کنترل گرد و غبار، آلودگی ها و نشتی ها و رسوبات، به منظور دستیابی به استانداردهای بالای سلامت، ایمنی و عملکرد زیست‌محیطی در واقع یک وظیفه و چالش بزرگ است. از جمله دلایل اهمیت حذف رسوب از صنایع سیمان، می توان به افزایش بازدهی و کارایی تجهیزات، کاهش مصرف انرژی، جلوگیری از خرابی و توقف تولید، بهبود کیفیت محصول، افزایش عمر مفید تجهیزات و کاهش اثرات زیست محیطی، اشاره کرد. در این مقاله، به نحوه رسوب زدایی صنعت سیمان می پردازیم و در انتها، محصولات دسکالین را بعنوان دیسکلرهای قوی و مناسب برای صنعت سیمان معرفی خواهیم کرد.

رسوب زدایی در صنایع تولید سیمان


مقالات مشابه:

♣ رسوب زدایی اکسترودر و ماشین های قالب گیری تزریقی

♣ رسوب زدایی از تجهیزات صنعتی؛ معرفی، روش ها و انواع آن


چه قسمت هایی از صنعت سیمان به رسوب زدایی نیاز دارند؟

در کارخانه تولید سیمان، چندین بخش به دلیل تجمع رسوبات ناشی از مواد خام، گازهای احتراقی و فرآیند تولید سیمان نیاز به رسوب‌زدایی دارند. این بخش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تجهیزات تبادل حرارتی: مانند پیش گرمکن‌ها، بویلر ها، خنک‌کن‌ها و مبدل‌های حرارتی.
  • لوله‌ها و اتصالات: به ویژه در بخش‌هایی که آب سخت جریان دارد.
  • نازل‌های اسپری: در برج‌های خنک‌کن و سایر تجهیزات اسپری.
  • پمپ‌ها و توربین‌ها: داخل پمپ‌ها و روی پره‌های توربین.

 

رسوب زدایی از نازل های تولید سیمان

به طور کلی، تجهیزاتی که برای تولید سیمان استفاده می شوند، به دلیل کار مداوم با آب داغ و گرد و غبار سیمان، دچار رسوبات کربنات کلسیمی، آهکی و سایر رسوبات می شوند. هریک از این بخش ها، جداگانه در زیر شرح داده می شود:

  • پیش گرم‌کن‌های صنعت سیمان:

در این قسمت، مواد خام سیمان در دمای بالا حرارت داده می‌شوند. این فرآیند باعث تشکیل رسوبات کلسیم و سایر مواد معدنی بر روی سطوح تجهیزات می‌شود. رسوبات می‌توانند بازده حرارتی را کاهش دهند و باعث مسدود شدن مسیرهای گاز و کاهش عملکرد سیستم شوند.

رسوب زدایی از پیش گرم کن های صنایع سیمان سازی

  • کوره دوار صنعت سیمان:

در این بخش، مواد خام به کلینکر تبدیل می‌شوند. رسوبات ناشی از گازهای احتراقی و ذرات معلق در داخل کوره می‌تواند منجر به گرفتگی و کاهش کارایی کوره شود. پاکسازی این رسوبات برای بهبود عملکرد و جلوگیری از کاهش کیفیت سیمان، ضروری است.

  • خنک‌کننده کلینکرصنعت سیمان:

پس از خروج کلینکر از کوره، این مواد در خنک‌کننده‌ها سرد می‌شوند. در این بخش نیز ممکن است رسوبات تشکیل شود که بر روند خنک‌سازی و انتقال کلینکر تأثیر بگذارد. توان اضافه برای خنک کردن کلینر، منجر به افزایش انرژی مصرفی در تولید سیمان می شود.

  • فیلترهای غبارگیر صنعت سیمان:

در فرآیند تولید سیمان، ذرات ریز و غبار ناشی از تولید سیمان به هوا منتشر می‌شود. فیلترها نقش مهمی در جلوگیری از آلودگی هوا دارند، اما به مرور زمان این ذرات روی فیلترها رسوب کرده و نیاز به تمیزکاری و رسوب‌زدایی دارند.

  • مسیرهای انتقال گازصنایع تولید سیمان:

گازهای گرم و مواد معدنی ممکن است در مسیرهای انتقال گاز رسوب کنند و موجب گرفتگی مسیر و کاهش جریان گاز شوند. این مسیرها معمولاً به صورت دوره‌ای نیاز به تمیز کردن دارند.

  • سیلوهای مواد خام و کلینکرکارخانه تولید سیمان:

در داخل سیلوها، رسوبات مواد خام یا کلینکر ممکن است دیواره‌های سیلو را مسدود کند و جریان خروجی مواد را مختل کند. از این رو می تواند خسارات سنگینی به بهره وری صنعت سیمان، وارد سازد.

  • آسیاب‌های صنعت سیمان:

در این تجهیزات نیز ممکن است رسوبات ناشی از سیمان و مواد خام باعث کاهش کارایی خرد کنندگی و انتقال مواد شوند. اگر در این مرحله، مواد خام بخوبی آسیاب نشوند، کیفیت سیمان نهایی، عملکرد و بازار پسندی آن، کاهش می یابد.

رسوب زدایی در صنعت سیمان

روش های رسوب زدایی از صنعت سیمان

روش های متنوعی برای رسوب زدایی از تجهیزات صنایع تولید سیمان وجود دارد. انتخاب روش مناسب رسوب‌زدایی به عوامل مختلفی از جمله نوع رسوب، جنس تجهیزات و شرایط عملیاتی بستگی دارد. به طور کلی، 4 روش رسوب زدایی در صنعت سیمان عبارتند از:

  • روش‌های شیمیایی
  • روش‌های مکانیکی
  • روش‌های حرارتی
  • روش‌های الکتروشیمیایی

در ادامه، به شرح هر یک می پردازیم.

الف) روش های شیمیایی رسوب زدایی از تجهیزات صنایع تولید سیمان:

این روش، با استفاده از اسیدها، بازها (قلیاها) و مواد شیمیایی دیگر برای حل کردن رسوبات انجام می شود. رسوب زدایی بر پایه اسید با استفاده از اسیدهایی مانند اسید کلریدریک یا اسید فسفریک برای حل کردن رسوبات معدنی صورت می گیرد. رسوب زدایی قلیایی با استفاده از محلول های قلیایی برای حذف انواع خاصی از رسوبات معدنی و آلی انجام می شود. همچنین، رسوب زدایی عامل کیلیت با استفاده از عوامل کیلیت برای اتصال با یون های کلسیم و سایر مواد معدنی و تبدیل آنها به محلول صورت می پذیرد.

ب) روش‌های مکانیکی حذف رسوب تجهیزات کارخانه تولید سیمان:

با استفاده از جت های آب با فشار بالا، امکان حذف فیزیکی رسوبات نسبتا نرم تر فراهم می شود. همچنین می توان به صورت دستی رسوبات را با ابزارهایی مانند سوهان یا برس جدا کرد. یکی دیگر از روش های مکانیکی برای حذف رسوبات صنعت سیمان، تمیز کردن صوتی یا اولتراسونیک با استفاده از امواج صوتی است.

ج) روش های حرارتی رسوبزدایی از صنعت سیمان:

اعمال شوک حرارتی با استفاده از  تجهیزات گرمایش و سرمایش، سریع باعث ترک خوردن و پوسته پوسته شدن رسوبات می شود. بنابراین، حرارت رسوبات را نرم و از سطوح تجهیزات جدا می کند.

د) روش های الکتروشیمیایی حذف رسوبات صنعت سیمان

این روش ها، نسبتا پرهزینه هستند و با استفاده از جریان الکتریکی برای ایجاد حباب‌های هیدروژن جهت جدا کردن رسوبات استفاده می کنند. استفاده از جریان الکتریکی، باعث القای یک واکنش شیمیایی می گردد که می تواند رسوبات را از بین ببرد.

کلام آخر:

رسوب زدایی، یک فرآیند حیاتی در کارخانه تولید سیمان برای حذف رسوبات معدنی مانند کربنات کلسیم است که می تواند بر روی سطوح تجهیزات انباشته شود. این رسوبات می توانند کارایی تجهیزات را کاهش و مصرف انرژی را افزایش دهند و حتی باعث آسیب به تجهیزات شوند. شرکت آرال شیمی، تولید کننده انواع دیسکر و رسوب زدای صنعتی برای از بین بردن انواع رسوبات صنعت سیمان است. با استفاده از محصول دسکالین، می توان انواع رسوبات تجهیزات صنعت سیمان از جمله کوره ها، خنک کننده ها، فیلترها و غیره را از بین برد. همچنین، جهت رسوبزدایی کف و از بین بردن انواع جرم های محوطه سالن های تولید سیمان، می توان از محصول فراکلین، استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید