رایج ترین آفات و بیماری های کاهو و نکات مهم برای کنترل آن ها

کشت انواع کاهو نسبتا آسان است. با این حال، اکثر انواع آن ها حساس به آفات حشره ای هستند که به کاهو  حمله می کنند و یا آن را کاملا از بین می برند. بیماری قارچی کاهو نیز عامل مخرب دیگری است که خسارات جبران ناپذیری به کشاورز وارد می سازد. میزان تلفات ناشی از این بیماری ها به محصولات کاهو با توجه به نوع بیماری، روش تولید محصول، رقم کاهو، فصل و سایر عوامل به طور قابل توجهی متفاوت است. بسیاری از آفات کاهو می توانند خسارت قابل توجهی ایجاد کنند و گاهی اوقات محصول را از دست بدهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آفات و بیماری های کاهو و اطلاع از زمان مناسب برای کنترل حشره کش کاهو، به مطالعه مطالب زیر ادامه دهید.

آفات و بیماری های کاهو


همچنین بخوانید:

انواع سم آفت کش و کاربردهای آن

معرفی پرفروش ترین کود و سموم کشاورزی 


کاهو و کشت آن

کاهو، یک گیاه علفی یک ساله و دو ساله در خانواده Asteraceae است. برگهای آن رشد کرده و به عنوان سبزی سالاد استفاده می شود. گیاه کاهو می تواند از نظر اندازه ، شکل و نوع برگ بسیار متفاوت باشد. اما به طور کلی، برگ های گیاه یک سر متراکم یا گل رز شل را تشکیل می دهند. ساقه گیاه کوتاه است، با برگ های بزرگتر در پایین چیده شده و به تدریج در قسمت بالاتر از ساقه کوچکتر می شوند. برگ ها می توانند صاف یا فرفری باشند و معمولا به رنگ سبز یا قرمز هستند. بوته کاهو می تواند به ارتفاع 30 تا100 سانتی متر ارتفاع رشد کند و به طور معمول به صورت یک ساله رشد می کند و فقط پس از یک فصل رشد برداشت می شود.

آفات و بیماری های کاهو

زمان کشت کاهو

شرایط آب و هوایی مورد نیاز کاهو، فصل خنک است که به طور بهینه در دمای روز ۱۵–۲۰ درجه سانتی گراد رشد خواهد کرد. گیاه را می توان در طیف گسترده ای از خاک ها پرورش داد تا زمانی که حاصلخیز و حفظ رطوبت به دلیل سیستم ریشه کوچک گیاه است. نهال کاهو را می توان در 4/4 درجه سانتی گراد در هر زمین یا باغ حاصل خیز کاشت اما در دماهای پایین امکان رشدش به حداقل میرسد در حدی که تقریبا نمی توان برداشتی انجام داد.

رایج ترین آفات و بیماری های کاهو

تعدادی از آفات و بیماری های کاهو وجود دارند که به  کاهو حمله می کنند. بسته به آب و هوا و منطقه خود، ممکن است هر یک یا همه این آفات را در میان گیاهان کاهو پیدا کنید. در بخش نخست به رایج ترین های بیماری های کاهو پرداخته شده و در ادامه آفات کاهو بررسی خواهند شد.

آفات رایج کاهو


همچنین بخوانید:

انواع سموم و کودهای کشاورزی را بشناسید

ضدعفونی خاک چگونه انجام می شود؟


الف) بیماری قارچی کاهو

محصولات کاهو می توانند توسط چندین بیماری قارچی و Oomycete مورد حمله قرار گیرند که عمده ترین آنها کپک کرکی، کپک خاکستری و اسکلروتینیا است. مخرب ترین بیماری های کاهو می‌توانند در موقعیت‌های کشت خاص، چه به طور منظم یا گهگاهی، بسیار مضر باشند، مانند پوسیدگی نرم کاهو، لکه‌های حلقوی یا آنتراکنوز، سفیدک پودری کاهو و پوسیدگی ریشه پیتیوم. بیماری فوزاریومی کاهو به ویژه کاهوی محافظت شده رشد کرده در خاک را تهدید می کند. سایر بیماری های کاهو به شرح زیر است:

  • سفیدک کرکی

کپک پرزکی یک بیماری قارچی کاهو است که پس از ایجاد می تواند تا 80 درصد از سطح زمین را تحت تاثیر قرار دهد. برگ های بالغ اغلب بیشتر تحت تأثیر این بیماری قرار می گیرند. کاهو یک ناحیه زرد در سمت بالای برگ ها و یک کرک سفید یا خاکستری در قسمت زیرین ایجاد می کند.

  • لکه برگی

بیماری لکه قهوه ای کاهو از علف های هرز ناشی می شود و معمولا کمتر از پنج درصد سطح زیر کشت را درگیر می کند. به دلیل هوای گرم، لکه برگی معمولا یک بیماری پاییز است.

  • پوسیدگی گلکاه کاهو

پوسیدگی گلگاهی یک بیماری قارچی کاهو است که بر انواع کاهو تأثیر می گذارد و در هوای گرم قابل مشاهده است. اگرچه تلفات ناشی از این بیماری معمولا کمتر از پنج درصد سطح زمین است، اما در موارد نادر می تواند تا 100 درصد تحت تأثیر قرار گیرد. کاهویی که از پوسیدگی گلگاه رنج می برد معمولا چند برگ متراکم را از دست می دهد.

  • بوته میری یا پوسیدگی نرم کاهو

بوته میری به طور کلی سالانه بین یک تا دو درصد از سطح زمین را تحت تأثیر قرار می دهد، اما به طور کلی تنها زمانی مشکل ساز می شود که زمین در تابستان قادر به سیل نباشد. این بیماری ابتدا به برگ‌های مسن‌تر که پژمردگی پیشرونده را تجربه می‌کنند حمله می‌کند و سپس برگ‌های جوان‌تر و بیرونی اطراف گیاه می‌ریزند. یکی از کنترل بیماری قارچی پوسیدگی نرم کاهو، قارچکشی خاک است.

  • بیماری گیاهی آنتراکنوز کاهو

آنتراکنوز یکی از بیماری قارچی کاهو است که عمدتا توسط دوره های طولانی آب و هوای مرطوب ایجاد می شود. این بیماری عمدتا محصولات زراعی را تحت تأثیر قرار می دهد و در حالی که می تواند تحت کشت محافظت شده رخ دهد، شدت کمتری دارد. درمان بیماری آنتراکنوز کاهو از طرق مختلفی از جمله تغییر الگوی کشت، تولید نهالستان و کنترل شیمیایی امکان پذیر است.

ب) بیماری های باکتریایی کاهو

این بیماری ها عبارتند از پوسیدگی باکتریایی ریشه چوب پنبه ای، پوسیدگی نرم باکتریایی، لکه برگ باکتریایی و موزاییک کاهو  و تعدادی بیماری که می توانند ریشه، برگ و حتی کل گیاه را تحت تاثیر قرار دهند.

ج) بیماری های ویروسی کاهو

برخی از رایج ترین بیماری های ویروسی کاهو، به شرح زیر هستند:

  • ویروس موزاییک کاهو

برگهای لفافی که تحت تأثیر ویروس موزاییک کاهو قرار گرفته اند ممکن است کدر به نظر برسند، به سمت عقب تا شوند و ممکن است دندانه های حاشیه ای بیشتری داشته باشند. برگ‌های کاهو رومی معمولا علائم مشابهی را علاوه بر تاول زدن روی برگ نشان می‌دهند. بیشتر دانه کاهو برای حضور ویروس موزاییک کاهو  آزمایش می شود.

  • آفات و بیماری های کاهو:ویروس موزاییک کاهوویروس پژمردگی خالدار گوجه فرنگی

این ویروس که توسط تریپس منتقل می شود، اولین بار در سال 2004 شناسایی شد و احتمالاً در سال های آینده افزایش خواهد یافت.

روش های مقابله با بیماری قارچ کاهو

مدیریت بیماری قارچ کاهو از طرق زیر امکان پذیر است:

1.کنترل شیمیایی

استفاده از قارچکش ها بهترین روش برای کنترل بیماری های قارچ کاهو است. برای مثال یکی از بهترین راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری سفیدک پودری کاهو این است که  هر هفت تا 10 روز یکبار از قارچکش استفاده می شود. پرورش دهندگان کاهو همچنین از مس (هیدروکسید یا سولفات) برای مدیریت بیماری های قارچی و همچنین بیماری های باکتریایی استفاده می کنند. پرورش دهندگان همچنین می توانند از گوگرد برای کنترل چندین بیماری کاهو استفاده کنند.

2.کنترل زراعی

سرکشی مداوم، اصلی ترین عمل زراعی مورد استفاده پرورش دهندگان کاهو جهت پیشگیری از آفات و بیماری های کاهو است. پرورش دهندگان همچنین پسماندها را شخم می زنند، پوشش گیاهی محیطی و مزرعه را حذف می کنند و از مالچ استفاده می کنند. اگر مناطق مدیریت آب اجازه این عمل را بدهند، می توان از سیل نیز استفاده کرد. کنترل گردش هوای مزارع نیز می تواند به مدیریت بیماری هایی مانند افت کاهو، قالب خاکستری، و نقطه لاک که نیاز به رطوبت بالا دارند کمک کند.

  1. کنترل بیولوژیکی

استفاده از فاژ به طور فزاینده ای در کاهش آفات و بیماری های کاهو موفقیت آمیز شده است. در حالی که این یک حوزه فعال مدیریت بیماری است، تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا بهترین شرایط محیطی برای فاژ و بهترین زمان اعمال آن در طول چرخه بیماری تعیین شود.

  1. اجتناب

اجتناب، یک اصل از کنترل آفات و بیماری های کاهو است که در آن گیاهان در زمان ها و یا مکان هایی که در آن بیماری زا غیر فعال است، رشد می کنند. اجتناب از روش های مختلفی امکان پذیر است:

  • برای بیماری های خاکبرد، مانند پژمردگی فوزاریوم، پژمردگی ورتیکیلیوم، افت کاهو، و دی بک کاهو، این اجتناب مستلزم رشد محصول در مزارع بدون سابقه بیماری است. دومین نوع اجتناب نیز شامل نگه داشتن بیماری زا از معرفی شدن به یک میدان در خاک آلوده یا آوار گیاهی است.
  • برای بیماری ای که نیاز به شرایط خاصی برای توسعه بیماری دارد، اجتناب از مناطقی که آن شرایط در آن ها رخ می دهد نیز به طور مؤثری این بیماری را مدیریت خواهد کرد. هر دو ریشه کورکی و کاهو dieback نیاز به شرایط خاک مرطوب برای عفونت دارند.
  • استفاده از دانه ها و پیوندهای بدون بیماری نیز ازجمله روش های اجتناب هستند، چرا که منظور از آن ها نیز جلوگیری از تثبیت بیماری زا در کاشت است. قارچ هایی هم که باعث پژمردگی فوساریوم و هم پژمردگی ورتیکیلیوم می شوند را می توان بذربرد کرد و بر روی دانه کاهو آلوده وارد خاک کرد.
  • برخی از بیماری های شاخ و برگ، از جمله لکه برگ باکتریایی و موزاییک کاهو نیز دانه دار هستند، و استفاده از دانه آزاد بیماری زا می تواند جزء مهمی از مدیریت کننده های بیماری است.
  1. جلوگیری از عفونت و گسترش

برخی از روش های مدیریت آفات و بیماری های کاهو با کاهش میزان عفونت یا با کند کردن گسترش بیماری کار می کنند. کاهش تراکم کاشت اجازه می دهد تا برای گردش هوای بهتر و کاهش سطح رطوبت در سایبان, ایجاد کمترین شرایط مطلوب برای توسعه بیماری هایی مانند خفیف downy به حداقل رساندن آسیب به پیوندها و اجتناب از استفاده ی پیوندهای بیش از حد رشد کرده به کاهش عفونت توسط قارچ قالب خاکستری کمک می کند.

  1. استفاده از گونه های مقاوم

با اشکال جزئی مقاومت گیاهان هنوز هم می توانند آلوده شوند و علائم بیماری را نشان دهند، اما شدت بیماری و تلفات عملکرد ناشی از آن کمتر از گیاهانی است که با انواع کاملا مستعد دیده می شوند. انواع کاهو با سطوح بالایی از مقاومت در برابر خفیف downy در دسترس هستند و مقاومت می تواند در مدیریت بیماری بسیار موثر باشد. مقاومت در برابر پژمردگی فوزاریوم بیشتر در انواع برگ دار و رومین کاهو در دسترس است.

رایج ترین آفات کاهو

شامل نماتدها، شپشک های گیاهی، مگس های سفید، انواع سوسک، کرم گوش ذرت، جیرجیرک، سمفیلان باغ، ملخ ها است. سایر رایج ترین آفات کاهو به شرح زیر است:

  • شته ها:

یکی از انواع آفات و بیماری های کاهو، شته ها هستند. شته ها تهدیدی چهار برابر دارند. ابتدا آب و مواد مغذی موجود در بافت گیاه را می مکند و در نتیجه باعث پیچ خوردگی برگها و از بین رفتن گیاهان جوان می شود. ثانیاً، آنها اغلب انگلی می شوند و شته های مرده برگ ها را آبکشی نمی کنند. شته ها به عنوان بردارهای ویروسی عمل می کنند که اغلب در معرفی بیماری هایی مانند موزاییک کاهو کمک می کنند. سرانجام، شته ها مقدار قابل توجهی از عسل را روی برگ ها رسوب می دهند که باعث رشد قالب دوده می شود.

  • شته بعنوان یکی از آفات کاهوکاترپیلار یا کرم های ارتش:

آسیب رسان ترین گروه آفات حشره ای که به کاهو حمله می کنند، گروه هایی از خانواده Lepidoptera هستند که شامل انواع مختلفی از کرم بریده، کرم ارتش، کرم گوش ذرت و حلقه کلم است. هر نوع عادت تغذیه ای متفاوتی با چرخه های زندگی مختلف دارد که در مناطق مختلف کاهو جستجو می کند. اما نتیجه یکسان است: شاخ و برگ سوراخ دار، منگوله شده یا حتی به طور کامل خورده می شود. برخی از لپیدوپترا ها شکارچیان طبیعی دارند که می توان آنها را تشویق کرد.

  • سوسک های تاریک و سوسک های کک:

انواع سوسک ها بیشتر حشرات آلوده به خاک هستند. لارو آنها در خاک جوجه ریزی می شود و اغلب از ریشه گیاهان کاهو تغذیه می کنند.

  • معدنچیان برگ:

معدنچیان برگ در سطح بالایی برگ تخم وارد می کنند، که به نوبه خود تبدیل به کرم می شوند. استفاده از حشره کش در کشاورزی تجاری شاهد کاهش آلودگی بوده است، اگرچه با همه موارد، برخی شواهد به مقاومت آنها در برابر آن اشاره دارد.

  • حلزون:

حلزون ها کاهوی جوان و لطیف را ترجیح می دهند و می توانند تقریبا بلافاصله بعد از کاشت نهال، هر گونه حلزون را مشاهده کرد. آنها در طول روز در میان علفهای هرز، بقایای گیاهان، سنگها، تخته ها، سطح زمین و هر چیز نزدیک به زمین پنهان می شوند. از برخی از انواع گیاهان مانند ناستورتیوم، بگونیا، فوشیا، گل شمعدانی، اسطوخودوس، رزماری و مریم گلی توسط حلزون ها جلوگیری می شود. بنابراین قرار دادن این گیاهان در میان یا در مجاورت ردیف های کاهو باید کمک کند.

  • تریپس:

تریپس ممکن است در تمام مراحل رشد روی کل گیاه کاهو تأثیر بگذارد و در نهایت باعث بدشکلی برگ شود. آنها همچنین ناقل برخی بیماریهای کاهو هستند.

تریپس، یکی از آفات کاهوروش های مبارزه با آفات کاهو

به روش های مختلف می توان با آفات کاهو مقابله کرد. این روش ها در زیر آورده شده است:

1.حشره کش های کاهو یا کنترل شیمیایی

  • یکی از روش های کنترل شته ها معرفی یا تشویق شکارچیان طبیعی مانند سوسک های بانو، بند بند، ساس های دختران، طوطی های مگس گل، زنبورهای انگلی و پرندگان است.
  • صابون باغبانی یا روغن چریش نیز ممکن است برای کنترل جمعیت شته ها استفاده شود.
  • هیچ حشره کش سیستمی برای کنترل شته وجود ندارد. آزادیراشتین، که یک ترکیب طبیعی مشتق شده از درخت چریش است، در برابر کاترپیلارها و شته ها موثر است
  • Bacillus thuringiensis  یک باکتری طبیعی در خاک است، که می تواند به ریشه کن کردن کاترپیلارها کمک کند.
  • Spinosad برای كنترل لاروها و استخراج كنندگان برگ Lepidopteran استفاده می شود. استفاده از آن در طول سال با این حال، در برخی از گونه های حشرات منجر به مقاومت شده است. از ترکیبات حاوی متوکسیفنوزید برای کنترل هجوم کاترپیلارها نیز استفاده می شود.

2.مقاومت در برابر بیماری

استفاده از انواع مقاوم به بیماری، یکی از موثرترین روش ها برای مدیریت برخی آفات و بیماری های کاهو است، مکانیزم عمل این روش، بدین شکل است که با کاهش (یا جلوگیری از) عفونت گیاه، به گسترش و رشد گیاه کمک می کند. سطوح بالای مقاومت اساسا می تواند گیاهان را در شرایط عادی در برابر یک بیماری مصون کند.

کلام آخر

کاهو یکی از رایج ترین گیاهانی است که در باغ خانه از بین می رود و موجودات گرسنه را از کیلومترها اطراف به خود جذب می کند. اما آفات و بیماری های کاهو، می تواند یک عامل بازدارنده در کشت و گسترش این محصول ارزشمند باشد. یکی از روش های پیشگیری و مبارزه با بیماری قارچی کاهو، استفاده از قارچکش ارگانیک اگروسیب تولیدی شرکت آرال شیمی است. این محصول بر پایه پراستیک اسید 15% بوده و قادر به حذف اسپورهای قارچی در مراحل اولیه کشت است. همچنین می تواند با از بین بردن لاروهای بیماری زا، از بروز آفات کاهو جلوگیری کند.

 بروزرسانی شده در اسفند 1402

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام شته يكى از مشكلات جدى و عموى ما كشاورزان براى زمين هاى كاهو هست، كه اگر بتونيم جلوى اين مشكل رو بگيريم بدون استفاده از مواد مضر و سموم واقعا عاليه. مرسى از اطلاعات خوبتون.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست